Dlaczego ułożenie produktów w sklepie jest takie ważne?

W każdym sklepie, nie ważne, czy myślimy o osiedlowym sklepiku, supermarkecie czy sklepie internetowym, ułożenie i przedstawienie produktów nie jest przypadkowe. Nawet jeśli przechadzamy się między alejkami i zauważanym, że wszystkie produkty wydają się jedynie leżeć razem kategoriami, to każda marka i każdy osobny towar na półce znajduje się w danym miejscu po to, żeby sklep mógł zarobić na nas jak najwięcej.

Klient kupuje oczami


Następnym razem, gdy wejdziesz do swojego ulubionego sklepu, zwróć uwagę na to, gdzie leżą produkty, po które najczęściej sięgasz. Szybko okaże się, że najczęściej są one dokładnie na wysokości twoich oczy albo niewiele poniżej lub powyżej, a jeśli ta zasada Cię nie dotyczy, to możesz spokojnie uznać, że jesteś uodporniony na manipulacje speców od marketingu. Przeważnie sięgamy w pierwszej kolejności po to, co widzimy, a kiedy spełnia wszystkie nasze oczekiwania, to zabieramy dany produkt do kasy. Raczej nie zawracamy sobie głowy tym, co leży poniżej, kiedy znaleźliśmy już to, co nas interesowało.

Rzadko porównujemy ceny produktów


Dotyczy to zwłaszcza tych klientów, którzy przeważnie robią zakupy w pośpiechu albo nie starają się szczególnie na nich oszczędzać. Takie podejście również łączy się z produktami, które leżą na wysokości naszych oczu. Kiedy widzimy coś, po co łatwo sięgnąć, możemy od razu włożyć dany towar do naszego koszyka i w ogóle nie interesować się tym, co leży niżej lub wyżej. Często te najdroższe produkty leżą na wysokości naszych oczu, bo sprzedawca doskonale zdaje sobie sprawę, że w ten sposób więcej klientów je kupi, a w konsekwencji przekona się do nich i będzie je już zawsze u nas kupował.

Musimy przejść cały sklep, żeby kupić wodę


W większości sklepów nawet jeśli nie są one duże, napoje są na końcu albo przynajmniej w centralnej części sklepu tak, żeby zachęcić kupującego do przejścia przez większą jego powierzchnię. W ten sposób namawiamy klienta do kupienia czegoś jeszcze. Jeśli przyszedł tylko po wodę albo innego rodzaju napój, to może skusi się jeszcze na przekąskę. Dlatego w wielu sklepach te dwa działy są tuż obok siebie. Przekąski nie są drogie, a wielu z nas często ma na nie ochotę. Skoro już straciliśmy sporo czasu, żeby dotrzeć do napojów, a do tego wystoimy się w kolejce, to warto kupić od razu coś jeszcze, żeby nam się to opłaciło.

1 thought on “Dlaczego ułożenie produktów w sklepie jest takie ważne?

  1. Czasami jest to przydatne. Jak szukam najtańszego produktu, to zawsze znajdę go na dole półki.

Comments are closed.